Dysleksja to zaburzenie neurorozwojowe, które charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów i przetwarzaniu fonologicznym. Jest jednym z wielu rodzajów trudności w uczeniu się, które nie wynika z ogólnego zaburzenia rozwoju czy też zaburzeń sensorycznych. Przede wszystkim objawia się trudnościami w czytaniu, pisaniu oraz komunikacji językowej.
Zgodnie z ICD-11, dysleksja jest klasyfikowana jako rozwojowe zaburzenie uczenia się (6A03) z trudnościami w czytaniu, pisaniu i matematyce. Rozpoznanie opiera się na poziomie wykonywania zadań poniżej oczekiwań dla wieku i intelektualnego funkcjonowania.
Teoria zakłada istnienie dwóch głównych deficytów w dysleksji: fonologicznego oraz w zakresie szybkiego nazywania.
Behawioralne objawy dysleksji wynikają z trudności w automatyzacji umiejętności, czyli procesu, w którym po intensywnej praktyce działania stają się płynne i nie wymagają świadomej kontroli. Hipoteza deficytu móżdżkowego wskazuje na specyficzne trudności w zakresie poznania, przetwarzania informacji oraz umiejętności motorycznych.
Dysleksja często współwystępuje z innymi zaburzeniami neurorozwojowymi, takimi jak ADHD, autyzm, rozwojowe zaburzenia mowy (6A01), języka - DLD - dawne SLI (6A01.2) czy koordynacji ruchowej - tu: dysgrafia(6A04).
Badania pokazują, że lateralizacja skrzyżowana nie jest związana z osiągnięciami szkolnymi. Ponadto, centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD) mogą współwystępować z dysleksją, wpływając na jej przebieg.
Źródło: Polskie Towarzystwo Dysleksji (PTD)
Konsultacja | 180 zł/60 min |
Terapia | 150 zł/45 min |
Realizujemy płatność kartą![]() |