Terapia ręki / Grafomotoryka
Ręka to najbardziej wyspecjalizowany narząd, którym posługujemy się w codziennych czynnościach samoobsługowych (mycie, ubieranie się, jedzenie itp). Sprawne ręce są również potrzebne w zabawie oraz w aktywności edukacyjnej dziecka. Szczególne ważne znaczenie ręka/ dłoń zajmuje w procesie nabywania umiejętności pisarskich. Niepowodzenia szkolne dzieci ściśle korelują z brakiem umiejętności pisania, wycinania, zapinania i rozpinania ubrań oraz zawiązywania butów.
Zajęcia terapeutyczne skierowane ściśle na usprawnianie rąk poprawiają sprawność małej motoryki, koordynacji i koncentracji na wykonywanych czynnościach. Wspomagają utrzymywanie prawidłowej postawy, poprawiają percepcję wzrokową, a także ogólną sprawność ruchową.
Cele terapii ręki:
- wykształcenie czynności manipulacyjnych;
- kształcenie analizy i syntezy wzrokowej;
- ćwiczenia sprawności rąk z wykorzystaniem zabaw ruchowych związanych z otoczeniem – rzucanie, chwytanie, ukierunkowanie ruchów;
- ćwiczenia przedramienia, dłoni, stawu nadgarstka, palców;
- ćwiczenia płynności i precyzji ruchów ręki, usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej, planowanie ruchu;
- rozwijanie koncentracji uwagi na zadaniu;
- nauka organizacji pracy;
Kiedy wprowadza się terapię:
- opóźnienie umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku;
- małą wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (słaba precyzja ruchów);
- słabą koordynację ruchów palców, dłoni i przedramienia;
- niski poziom graficzny oraz trudności w innych zadaniach plastycznych;
- wolne tempo pracy;
- niechętne podejmowanie czynności manualnych, w tym zabaw manipulacyjnych takich jak nawlekanie korali, trudność z budowaniem z klocków;
- trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych, np. zapinania guzików, sznurowania butów;
- niechęć dziecka do rysowania, wykonywanie bardzo uproszczonych rysunków;
- nieprawidłowy sposób trzymania ołówka/ kredki w palcach;
- zbyt mocny lub słaby nacisk na kredkę/ołówek/ długopis podczas rysowania/pisania;
- dziecko szybko się męczy podczas w/w czynności;
- u małych dzieci: brak lub bardzo słabe umiejętności rysowania koła – w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża – w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kole – w wieku 5 lat.
- u dzieci piszących – niewłaściwy kierunek kreślenia liter, utrzymujący się dłuższy czas tzw. odbicie lustrzane, nieprawidłowy kształt liter, nie mieszczenie się w liniaturze.
Efekty terapii:
Harmonijny proces opanowywania techniki pisania;właściwy poziomu rozwoju analizatora wzrokowego, słuchowego - kinestetyczno-ruchowego.
Cennik
Konsultacja | 180 zł / 60 min |
Diagnoza sprawności motorycznej | 130 zł / 45 min |
Terapia | 130 zł / 45 min |
Realizujemy płatność kartą
|
Foto:
Designed by Freepik